تعریف کارآفرینی

کارآفرین در واقع به معنای ایجاد یک کسب و کار جدید است، افراد کار‌آفرین با داشتن ایده‌های منحصر به فرد، محصول یا خدمتی نو و ارزنده را عرضه می‌کنند. کارآفرین از نظر معنای لغوی تعاریف و تفاسیر متعددی دارد که شاید کامل‌ترین آنها همین یک جمله ساده باشد؛ کارآفرین ” Entrepreneurship” به فرآیندی گفته می‌شود که در طی آن ارزش مادی یا معنوی جدیدی خلق می‌شود. این فرآیند با تلاشی متعهدانه و در نظر گرفتن تمام شرایط و ریسک‌های ناشی از آن ایجاد می‌شود. توسعه کار‌آفرینی در جامعه باعث ارتقا و بهبود کیفیت وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن جامعه خواهد شد.

در ایران 3 اردیبهشت را روز ملی کارآفرینی نامیده‌اند.

کارآفرین در واقع تمایلی است که افراد خلاق و ایده پرداز برای شروع یک بیزینس جدید دارند و لازمه‌ی کار‌آفرین بودن در واقع شجاعت و ریسک پذیر بودن است. شروع هر کسب و کار جدیدی افراد را با چالش‌ها و شرایط جدیدی موجه می‌سازد و هر چقدر در مقابل این سختی‌ها و چالش‌ها افراد قدرت ریسک بالاتری داشته باشند احتمال اینکه به کارآفرین موفق‌تری تبدیل شوند، بیشتر است. با این همه تعریف‌های متفاوتی که از کارآفرینی شد، باید گفت که کارآفرینی در واقع شروع یک فعالیت تجاری  کسب و کار جدید است و از آنجایی که شروع هر چیزی با ریسک بالایی همراه است، لذا کارآفرینی هم ریسک بالایی دارد و باید با چالش‌های بسیاری مواجه شد.

کارآفرین چه کسی است؟

کارآفرین فردی است که به دلیل داشتن خلاقیت زیاد و ایده پرداز بودن و داشتن توانایی مالی و یا مهارت یا تخصص ویژه، کسب و کاری جدید راه اندازی می‌کند یا یک حرفه و شغل را توسعه می‌دهد. در واقع کارآفرینی فردی است که علاوه بر داشتن مهارت و سرمایه باید متعهد نیز باشد و قدرت ریسک پذیری بالایی هم داشته باشد. با این حال کارآفرین شخصی است که علاوه بر داشتن مهارت و تونایی مالی باید ریسک پذیر باشد چرا که همیشه احتمال شکست در پروزه‌های مختلف وجود دارد.

در واقع با توجه به این تعاریف می‌توان چند ویژگی مشخص برای یک شخص کارآفرین در نظر گرفت، که این ویژگی‌ها شامل خلاقیت، آینده نگری، پیشرو بودن، ارزش آفرینی، ایجاد اشتغال و خلق ثروت و … می‌شوند. یک شخص کارآفرین تمام این ویژگی‌ها را دارد.

وقتی روند فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را بررسی می‌کنیم، آنگاه درمی‌یابیم که انسان‌ها همیشه خواهان تغییر بوده و هستند. افرادی که در جامعه خواهان تغییر فرهنگ‌های نادرست و باورهای غلط بوده‌اند و یا افرادی که قصد اطاعت و فرمان برداری از قوانین حاکم بر جامعه را نداشته‌اند، همان افرادی بوده‌اند که باعث تغییر در جامعه شده‌اند.

چند مولفه‌ی اصلی کارآفرینی

  • شناخت هدف
  • جامعه پذیر بودن
  • قابلیت ریسک پذیری بالا
  • داشتن چشم انداز مشخص
  • به کار گیری خلاقیت‌های ذهنی
  • برخورد واقع بینانه با تفاوت‌ بین خلاقیت و فرصت

ویژگی‌های کارآفرینی

اگر بخواهیم برای کارآفرینی ویژگی‌هایی خاص را تعیین کنیم، باید بگوییم که کارآفرینی فعالیتی اقتصادی است. در واقع کارافرینی را از آن جهت که به منظور کسب سود مالی و ارزش آفرینی ایجاد می‌شود، می‌توان یک فعالیت اقتصادی نام برد. همچنین به دلیل ماهیت کارآفرینی که بصورت استفاده بهینه از منابع محدود مدیریت می‌شود، لذا می‌توان گفت که کارآفرینی در هر حالت یک فعالیت اقتصادی می‌باشد.

  • پویا و ایده پرداز

برخی کارآفرینی را فعالیتی پویا می خوانند، چرا که راه اندازی کسب و کار و فعالیت جدید همواره با یک سری چالش‌ها همراه است و در فضایی نا امن از نظر اقتصادی در حال شکل گیری است و به این دلیل همیشه باید پویا و فعال بود. به همین منظور یکی از ویژگی‌های کارآفرین اقتصادصی و فعال بودنش است. یک کارآفرین باید حتماً ایده‌پرداز هم باشد در واقع اساس کارآفرینی بر پایه‌ی ایده‌پردازی می‌باشد و تا زمانی که ایده‌های منحصر به فرد نباشد، خبری از کارآفرینی نیز نخواهد بود.

  • رهبری و مدیریت

رهبری از ویژگی‌های بارز کارآفرینان است، در واقع یک فرد کارآفرین به دلیل ایجاد کسب و کار و سازمان جدید و استخدام چندین نفر نیاز به دانش مدیریت و رهبری دارد. کارآفرین باید بتواند مسیر کسب و کار را رهبری کند و به بهترین شکل ممکن سرمایه گذاری را به سوی سود بیشتر و بازدهی بالاتر هدایت کند. این به این معنا نیست که هر مدیری می تواند کارآفرین باشد، در واقع کارآفرین‌ها بیشتر به دنبال اکتشافات هستند و بر مبنای باورها و تجربیات هدف گذاری می‌کنند، حال آنکه یک مدیر صرفاً بر مبنای واقعیت‌ها هدف گذاری خواهد کرد. کارآفرین برعکس مدیر همیشه از سیستم تفکر خطی پیروی نمی‌کند و توانایی تصمیم گیری در شرایط پر ابهام را دارند.

شرکت پیشرو سورین فن‌آور فرتاک روز ملی کارآفرین را به تمامی کارآفرینان کشور تبریک عرض می‌نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *